Jouw accountant in Alphen aan den Rijn en Amsterdam

Alles wat u moet weten over het btw-nummer

Als u een bedrijf start, krijgt u waarschijnlijk een btw-nummer. Een uniek nummer van de Belastingdienst dat u moet vermelden bij contact met klanten en leveranciers. Vind hier het antwoord op al uw vragen over het btw-nummer.

Officieel heet het btw-nummer eigenlijk btw-identificatienummer. Of afgekort: btw-id. Omdat het beter bekend staat als btw-nummer, gebruiken we vooral dat woord in dit artikel. U krijgt ook een omzetbelastingnummer. Dit nummer gebruik je bij je contact met de Belastingdienst.

Wat is een btw-nummer?

Het btw-identificatienummer is een reeks cijfers en letters die voor elke ondernemer anders is. Een Nederlands btw-nummer begint met NL, dan komen 9 cijfers, de letter B en dan nog eens 2 cijfers. Voorbeeld: NL123456789B01.

Met uw btw-nummer laat u aan klanten en leveranciers zien dat u een btw-plichtige ondernemer bent. Btw-plichtig betekent dat u belasting toegevoegde waarde moet heffen over uw producten of diensten. En dat u btw betaalt aan de Belastingdienst: u doet btw-aangifte.

Btw-aangifte en aangifte omzetbelasting
De begrippen btw-aangifte en aangifte omzetbelasting betekenen hetzelfde. Vaak worden ze door elkaar gebruikt. De meeste ondernemers moeten vier keer per jaar btw-aangifte doen.

U moet uw btw-nummer vermelden als u schriftelijk contact hebt met uw klanten. Op uw facturen en uw website bijvoorbeeld.

ANDERE FACTUUREISEN
Voor sommige beroepen zijn de eisen aan een factuur anders dan normaal. Bijvoorbeeld voor ondernemers in de horeca, reisbureaus, het openbaar vervoer en taxivervoer. U hoeft dan niet altijd btw op uw factuur te zetten.

Krijgt elke ondernemer een btw-nummer?

Als u u inschrijft bij KVK, geeft KVK dit door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst kijkt of u ondernemer bent voor de btw. Zo ja, dan krijgt u een btw-nummer.

Sommige branches, goederen en werkzaamheden zijn vrijgesteld van btw. Als dat voor uw werk geldt, krijgt u geen btw-nummer. U hoeft dan geen btw in rekening te brengen en doet geen btw-aangifte. U kunt dan ook geen btw terugvragen.

Hoe krijg ik mijn btw-nummer?

Hoe u uw btw-nummer krijgt, hangt af van uw rechtsvorm. Dat is de juridische vorm van uw bedrijf. De meeste startende ondernemers beginnen een eenmanszaak.

BTW-NUMMER EENMANSZAAK
Als u uw eenmanszaak inschrijft bij KVK, geeft KVK dat door aan de Belastingdienst. Die stuurt u binnen twee weken een brief met uw btw-identificatienummer. U krijgt ook een brief met uw omzetbelastingnummer.

BTW-NUMMER VOOR ANDERE RECHTSVORMEN
Heeft uw bedrijf een andere rechtsvorm dan eenmanszaak, dan gaat het iets anders in zijn werk. Een besloten vennootschap (bv) bijvoorbeeld, richt u op via een notaris. Die schrijft de bv in het KVK Handelsregister in. Ook hiervan krijgt de Belastingdienst een seintje en binnen twee weken ontvangt u per brief uw btw-identificatienummer.

Als u een vof, maatschap of andere rechtsvorm inschrijft, krijgt u binnen twee weken na uw inschrijving een brief van de Belastingdienst met uw btw-id.

Tweede btw-nummer aanvragen

Hebt u al een bedrijf en begint u met een nieuwe activiteit? Als die activiteit onder een ander btw-tarief valt dan het werk dat u al deed, kunt u bij de Belastingdienst een extra btw-nummer aanvragen. Dit is niet verplicht, maar wel handig.

Let erop dat u uw nieuwe activiteit ook doorgeeft aan KVK.

Geen KVK-inschrijving, wel een btw-nummer

In bijzondere gevallen schrijft u een onderneming of rechtspersoon niet in bij KVK. Dat is zo bij:

  • stille maatschappen zonder onderneming
  • informele verenigingen
  • eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming
  • buitenlandse rechtsvormen zonder vestiging in Nederland
  • open fondsen voor gemene rekening

Als een van deze situaties voor u geldt, dan kunt u een btw-id aanvragen via het formulier ‘Opgaaf Startende onderneming’ van de Belastingdienst. Hebt u geen onderneming? Dan bent u een particulier en kunt u geen btw-nummer aanvragen.

Je btw-nummer als je bedrijf stopt

Stopt u met uw bedrijf, dan moet u u uitschrijven bij KVK. KVK geeft door aan de Belastingdienst dat u uw bedrijf hebt uitgeschreven. Het kan een poosje duren voordat de Belastingdienst uw uitschrijving heeft verwerkt. Soms moet u dan nog een btw-aangifte doen, ook al bent u al gestopt. In het stappenplan bedrijf stoppen leest u wat u nog meer moet doen als u stopt met uw bedrijf.

Indien u nog vragen heeft hierover, neem dan gerust contact met ons op.

Bron: https://www.kvk.nl

© Copyright 2013 - NAHV Accountants - Algemeene voorwaarden