Uw uurtarief verhogen
Als zzp‘er bepaalt u uw eigen uurtarief. En dus ook of u het aanpast. Ga daarom elk jaar na of uw uurtarief nog actueel is. Past het nog bij uw werkzaamheden en ervaring? En hoe ontwikkelt de markt zich? Kiest u voor een hoger tarief? Communiceer hier dan over met uw klanten.
Waarom uw uurtarief verhogen?
Er zijn verschillende redenen om uw uurtarief te verhogen.
- Uw vakmanschap, kennis en kwaliteit van uw werk verbeteren met de jaren.
- U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
- Uw kosten stijgen.
Maar misschien wilt u het uurtarief niet verhogen, omdat:
- uw klanten dan meer van u gaan verwachten;
- u bang bent dat u dan klanten kwijtraakt;
- u zichzelf daar niet prettig bij voelt.
Uw uurtarief checken
Toen u begon met ondernemen, heeft u een uurtarief bepaald. Na een tijdje ondernemer zijn, kunnen uw activiteiten en doelstellingen veranderen. En ook de markt en de economie veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten, nieuwe wetgeving en de tarieven van uw concurrent.
Kijk of uw uurtarief nog actueel is. Gebruik daarvoor uw ondernemingsplan en uw financiële planning als hulpmiddel. U kunt ook de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen. U past uw tarief dan aan volgens een prijsindex van het CBS.
Communiceer de verhoging met uw klanten
Kiest u voor een hoger uurtarief? Informeer uw klanten over de prijsstijging. Gebruik hiervoor de volgende zeven tips.
1. Communiceer op tijd
Heeft u een grote groep vaste klanten? Dan is het extra belangrijk dat u hen op tijd over de tariefsverhoging informeert. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Klanten vinden het vaak vervelend als ze opeens een hoger tarief moeten betalen. Er is geen standaardtekst waarmee u een verhoging van uw uurtarief aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij uw bedrijf.
Past u op een vast moment uw uurprijs aan de inflatie aan? Bijvoorbeeld per jaar of half jaar? Neem dit op in uw algemene voorwaarden en uw offertes. Zo voorkomt u verrassingen en discussie.
2. Kies voor een persoonlijke benadering
Heeft u weinig klanten of een paar hele belangrijke? Informeer ze persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Het contactmoment kunt u meteen gebruiken om de wensen van uw klant te horen en nieuwe opdrachten binnen te halen.
3. Maak geen excuses
U heeft goed nagedacht over uw tariefsverhoging. Maak geen excuses voor uw beslissing. Breng uw boodschap over de tariefsverhoging zo overtuigend mogelijk. Laat geen ruimte voor onderhandeling.
4. Geef vaste klanten een voordeel
Bedank en beloon uw trouwste klanten. Dat kan een korting zijn, maar u kunt hen ook iets extra’s aanbieden. Een kadootje, een service, aandacht of controle. Wees creatief. Zo verkoopt u uw prijsverhoging op een positieve manier.
5. Verhoog uw uurtarief in stapjes
Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat uw klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Reageren uw klanten negatief op prijsverhogingen? Kies dan voor een verhoging ineens.
6. Zie uw uurtarief als marketinginstrument
Als startende ondernemer kunt u naar uw klant communiceren dat u een eerste periode korting biedt. U geeft dan direct aan dat voor uw kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Overtuig ze van de toegevoegde waarde van uw dienst. Communiceert u dat niet vooraf? Dan bent u bij verhoging van uw uurtarief mogelijk uw klant kwijt.
7. Varieer met uw uurtarief
Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Gebruik dan een lager tarief. Of reken voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren. Kwalitatieve uren zijn uren die u direct besteedt aan uw opdracht. Reisuren zijn een voorbeeld van kwantitatieve uren.
Uw uurtarief bepalen
Heeft u moeite met het bepalen van uw uurtarief? Gebruik de KVK Rekentool uurtarief. Daarmee berekent u uw uurtarief op basis van een gewenst netto inkomen.
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!
Bron: https://www.kvk.nl