Jouw accountant in Alphen aan den Rijn en Amsterdam

Help, ik heb te hard gefietst!

De kans dat je zo’n verzuchting slaakt is klein. Nou ja, in ieder geval in combinatie met de nieuwe bijtelling voor de fiets van de zaak. Deze nieuwe bijtelling wordt ingevoerd op 1 januari 2020.

Fietsbijtelling van 7% over consumentenadviesprijs
Wanneer deze fietsbijtelling wordt ingevoerd, hoef je niet bang te zijn voor flitsfoto’s die mogelijk in strijd zijn met de bijgehouden rittenregistratie. De bijtelling geldt namelijk al vanaf de eerste kilometer. De 500-kilometergrens die we kennen van de autobijtelling is hier dus niet van toepassing. Zodra de fiets ter beschikking is gesteld voor woon-werkverkeer, geldt de bijtelling van 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets.

Geen bijtelling als je naast of boven de zaak woont?
Woon je naast of boven de zaak? Dan heb je geen woon-werkverkeer. Zoals het wetsvoorstel nu luidt, is het in dat geval aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de fiets ter beschikking is gesteld voor privégebruik. Is dat niet aannemelijk, dan zou er dus geen bijtelling volgen. Ik vraag me af hoe de inspecteur dit zou moeten doen zonder flitsfoto’s en garagenota’s, maar dat terzijde.

Fiets van de zaak is nu ook al belast, maar regeling is straks simpeler
In de meeste gevallen zal er sprake zijn van woon-werkverkeer, dus dan volgt er een bijtelling van 7%. Dit geldt ook voor de fiets van de zaak waar u nu al op rijdt. De huidige fiets van de zaak is nu overigens ook al belast. Net als al het andere loon in natura geldt ook hier de hoofdregel: de werkelijke waarde van het privégebruik is belast. Dat wil zeggen dat er loonheffingen ingehouden moeten worden over de werkelijke privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs van de fiets. Voor de inkomstenbelasting-ondernemer geldt mutatis mutandis uiteraard hetzelfde. Of dit nu al vaak gebeurt is natuurlijk de vraag, maar dat doet er niet aan af dat dit wel zou moeten. Of de nieuwe bijtelling van 7% voordeliger is, hangt van de fiets af, maar de berekening zelf wordt uiteraard wel een stuk simpeler. Een alternatief zou het gebruik van de eigen fiets kunnen zijn, of het verstrekken van een personeelslening voor de aanschaf van de fiets. In die gevallen weegt de kilometervergoeding (à € 0,19 per km) wellicht op tegen de kosten van de fiets.

Helaas niet echt een versimpeling ….
Als fiscalist zie ik natuurlijk ook wel een aantal andere nadelen van de regeling. Zo kunnen we een discussie krijgen over wat nu eigenlijk een fiets is of niet. En, wat is nu eigenlijk de consumentenadviesprijs van deze fiets? Op praktisch gebied: wie draait er op voor het bandenplakken? Daarnaast is er op dit ogenblik nog geen nieuwe regeling bekend voor de omzetbelastingaspecten van de fiets van de zaak. Vooralsnog ziet het er naar uit dat we naast de versimpeling in de inkomstenbelasting/loonheffing, geen versimpeling op omzetbelastinggebied hoeven te verwachten. Uiteraard volg ik mogelijke ontwikkelingen op dit vlak op de voet.

Samengevat: volgend jaar krijgen we de bijtelling voor de fiets van de zaak. Een regeling die de belastingheffing versimpelt, maar die ook z’n eigen problematiek met zich meebrengt.

Heeft u nog vragen over de ‘fietsregeling’, neem dan gerust contact met ons op.

Bron: https://www.fiscaalconsult.nl/

© Copyright 2013 - NAHV Accountants - Algemeene voorwaarden