Jouw accountant in Alphen aan den Rijn en Amsterdam

Nieuwe regels webshops beschermen de klant beter

Op 28 mei 2022 zijn de regels voor verkopen via een webshop, online platform of social media gewijzigd. U heeft nu te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere uw reviews, prijzen, aanbiedingen, vergelijkingssites en ‘gratis’ digitale diensten. Lees hoe u daarmee kunt omgaan.

De Europese Unie heeft een richtlijn gemaakt om de regels van consumentenbescherming moderner te maken. De Nederlandse wetgeving is hierop aangepast.

VIDEO: NIEUWE REGELS VOOR ONLINE VERKOOP

Bekijk in deze video een samenvatting van de nieuwe regels.

WEBSHOP REVIEWS
Reviews moeten van echte klanten zijn. Maak op uw website duidelijk op welke wijze u dit controleert en voer deze controle ook uit. U kunt dit bijvoorbeeld doen door een controle op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bij producten. U moet ook aangeven of u alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt. Als er sprake is van sponsoring of u betaalt voor beoordelingen, moet u dit vermelden.
Op social media mag u geen valse consumentenbeoordelingen, zoals in uw opdracht geplaatste likes, weergeven.

Consumenten gaan op beoordelingen en aanbevelingen af. Met deze uitgebreidere informatieplicht kan een klant beter en eerlijker oordelen of de reviews oprecht zijn en een afgewogen beslissing nemen om iets wel of niet te kopen.

Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org bevestigt dit. “Ondernemers die zijn aangesloten bij revieworganisaties zoals bijvoorbeeld Kiyoh of Trustmaster, voldoen aan de informatieplicht over reviews door op hun website te vermelden hoe deze reviewpartijen omgaan met reviews. Ben je niet bij zo’n partij aangesloten, dan zul je dit zelf moeten aangeven en naleven. De tijd en kosten die dit meebrengt, zullen meevallen is onze inschatting.”

GEPERSONALISEERD AANBOD
Geeft u uw klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij u bekende kenmerken van de klant. Dan moet u uw klant hierover informeren voordat hij iets koopt. Dit doet u bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.

KORTINGEN
U mag geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als u adverteert met van-voor-korting, moet u uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.
U mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van uw concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.

‘GRATIS’ ONLINE DIENSTEN
Biedt u ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet u nu meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet u als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

ONLINE MARKTPLAATSEN
Heeft u een eigen online marktplaats? Dan kan een klant een product of dienst afnemen van u of van ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op uw marktplaats aanbieden. Om aan de nieuwe regels te voldoen, moet u consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geeft u aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.
Zet deze gegevens goed zichtbaar op uw betaalpagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld uw algemene voorwaarden mag niet.

Naast de informatieplicht, heeft u ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet u van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via uw platform.

Als u anderen via uw webshop producten of diensten aan laat bieden, bent u een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.

VERGELIJKINGSSITES
Als u online zoekfuncties aanbiedt, zoals een website waarmee u energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, heeft u nu te maken met een uitgebreidere informatieplicht. U moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. U hoeft hierbij niet uw algoritmes bekend te maken, maar u moet wel aangeven op basis waarvan een zoekuitslag tot stand komt. Bijvoorbeeld: als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet u hier eerlijk over zijn. Deze informatie verstrekt u, vanaf de pagina waarop u de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij u koopt.

Heeft u vragen op het gebied van deze nieuwe regels, neem dan gerust contact met ons op.

Bron: https://www.kvk.nl/

© Copyright 2013 - NAHV Accountants - Algemeene voorwaarden