Zero-emissiezones: komt u de stad nog in met uw auto?
Levert u vaak spullen in de binnenstad? En doet u dat met een bestelbus of vrachtwagen? Zorg ervoor dat u ook de stad in mag nu er zero-emissiezones ingevoerd zijn. Dat zijn gebieden waar alleen bestel- en vrachtauto’s mogen komen zonder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2, NoX en fijnstof.
Wat zijn zero-emissiezones?
Geen uitlaatgassen van vrachtwagens of bestelbusjes meer in de stad: daar draait het om bij de zero-emissiezones of uitstootvrije zones. Het zijn gebieden in gemeenten waar u alleen mag komen als uw bestelbus of vrachtwagen geen schadelijke stoffen uitstoot. Dat betekent dat u met een bestelbus of vrachtwagen op diesel, benzine of lpg deze zones niet in mag. Elektrische vervoersmiddelen en vervoer op waterstof mogen de zones altijd in. De uitstootvrije gebieden moeten zorgen voor minder fijnstof en CO2-uitstoot. De regels zijn onderdeel van een groter plan: het Klimaatakkoord. Daarmee willen overheden klimaatverandering tegengaan.
TOEGANG TOT EEN ZERO-EMISSIEZONE: HOE WERKT DAT?
Tussen 2025 en 2030 krijgen 29 gemeenten een zero-emissiezone (ook wel ZE-zone genoemd): Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Schiphol, Utrecht, Zaanstad en Zwolle.
Veertien gemeenten starten in 2025 met de zone, maar de ingangsdatum kan per gemeente verschillen. Zo heeft Leiden de zone in 2025 en volgt Almere in 2028. Zorg dus dat u weet welke ingangsdatum geldt in de gemeente(n) waar u werkt, of regelmatig komt.
Regels voor bestelbus en vrachtwagen
In de zero-emissiezones zijn vervuilende bestelbussen en vrachtwagens dus niet toegestaan. Daarbij horen ook bakwagens en opleggertrekkers. Voor personenauto’s gelden de regels van de zone dus niet. De toegangsregels voor de zero-emissiezones gelden voor zowel bestaande als nieuwe voertuigen. Gemeenten die een zero-emissiezone hebben ingevoerd geven minimaal de eerste zes maanden alleen een waarschuwing en geen boete.
Om ervoor te zorgen dat u tijd heeft om u voor te bereiden is er een overgangsregeling. Dankzij die regeling mogen sommige bestaande bestelbussen die rijden op diesel, benzine of lpg nog wat langer de zero-emissiezones in. De toegangsregels verschillen voor bestelauto’s en vrachtauto’s. Bekijk de regels hieronder om te controleren of uw bestelbus of vrachtwagen onder de overgangsregeling valt.
TOEGANGSREGELS BESTELBUS
Voor bestaande bestelbussen is toegang tot de zero-emissiezone afhankelijk van de emissieklasse. De emissieklasse zegt iets over hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger de emissieklasse, hoe lager de uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en fijnstof. Weten of uw voertuig een zero-emissiezone in mag? Dat checkt u snel met de zero-emissie kentekencheck.
Alle nieuwe bestelbussen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn. Dus koopt u in of na 2025 een bestelbus, dan mag dit vervoersmiddel geen schadelijke stoffen uitstoten. Ook als u nu een bestelauto bestelt en die pas krijgt in 2025 moet de wagen uitstootvrij zijn om de zones in te mogen.
Verder geldt:
- Bestelauto’s met een emissieklasse Euro 4 of lager hebben geen toegang tot de ZE-zones.
- Bestelauto’s met een emissieklasse Euro 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto’s met een emissieklasse Euro 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zone. Let op: bestelauto’s met emissieklasse 6 krijgen misschien een jaar uitstel.
Er zijn uitzonderingen. Bepaalde voertuigen mogen ondanks bovenstaande regels wél de zones in:
- Oldtimers. Dat zijn voertuigen van veertig jaar of ouder.
- Voertuigen die toegankelijk zijn voor rolstoelen.
- Voertuigen die vanwege een handicap voor 500 euro of meer zijn aangepast.
Voor deze vervoersmiddelen ontvangt u op basis van uw kenteken automatisch een vrijstelling.
ONTHEFFING
Krijgt uw voertuig geen automatische vrijstelling? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Zo kunt u bijvoorbeeld een ontheffing aanvragen als uw nieuwe elektrische bestelbus een lange levertijd heeft. Vanaf 1 januari 2026 kunt u bijvoorbeeld ook ontheffing aanvragen als er geen mogelijkheid is uw voertuig te laden door een vol stroomnet of als er voor uw type voertuig nog geen uitstootvrije soort te koop is. Alle ontheffingsregels vindt u op opwegnaarzes.nl.
TOEGANGSREGELS VRACHTWAGENS
Voor bestaande vrachtwagens hangt de toegang tot de zones af van de Datum Eerste Toelating (DET). Dat is de datum waarop uw voertuig op kenteken is gezet. Alle nieuwe vrachtwagens die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn om de ZE-zones in te mogen. Daarnaast gelden de volgende regels voor bakwagens en opleggertrekkers:
- Euro 6 bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) tussen 1 januari 2017 en 31 december 2019 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
- Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
- Euro 6 opleggertrekkers die op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud (vanaf DET) zijn, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Net als bij de bestelbus zijn er ook voor vrachtwagens uitzonderingen op de toegangsregels. Bijvoorbeeld voor oldtimers, kermis- en circusvrachtauto’s of verhuisauto’s.
Milieuzones en ZE-zones
Naast zero-emissiezones zijn er ook milieuzones. De regels van de milieuzones gelden
voor oude personenauto’s, bestel- en vrachtwagens en bussen die rijden op diesel.
Zero-emissiezones gelden alleen voor vrachtwagens en bedrijfsbestelauto’s.
Uitstootvrij vervoer: welke opties?
Mag u met uw huidige bestelbus of vrachtwagen niet meer in de ZE-zones komen? Kijk dan naar andere mogelijkheden voor vervoer. Kunt u investeren in een elektrische bestelbus? Of stapt u over op ander vervoer voor de binnensteden? Misschien is een vrachtfiets of een licht elektrisch vervoersmiddel (LEV) een optie voor u. Ook kunt u onderzoeken of een stadshub bij u past. Dit is een verzamelplek aan de rand van de stad, buiten de zero-emissiezone. Bedrijven kunnen hier hun spullen heenbrengen. Een vervoersbedrijf brengt de verschillende pakketten in een keer uitstootvrij naar de binnenstad. Naast de hubs voor goederen, zijn er ook klushubs. Dat zijn een soort overstapplekken voor ondernemers zoals monteurs, loodgieters, schilders en elektriciens. Bij een klushub parkeert u uw bestelbus op brandstof en stapt u met uw gereedschap en materiaal over op ander elektrisch vervoer. Dat kan een andere auto zijn, maar ook een vrachtfiets.
Subsidies en regelingen
Stapt u over op uitstootvrij vervoer? Dan kunt u gebruikmaken van belastingvoordelen. Zo kunt u met de KIA een deel van uw investeringskosten afschrijven.
Daarnaast bieden sommige gemeenten met uitstootvrije zones hulp aan ondernemers die willen overstappen naar schoon vervoer. Denk aan een gratis adviesgesprek, subsidie voor de sloop van oude bestelauto’s, of het gratis uitproberen van vervoersmiddelen. Informeer bij uw gemeente naar de mogelijkheden of bekijk uw opties op Doehetzero.nl.
Heeft u nog vragen hierover? Neem dan gerust contact met ons op.
Bron: https://www.kvk.nl